Tesla kan het dit jaar moeilijk krijgen, omdat de bouwer van elektrische auto’s nog geen nieuwe modellen heeft gelanceerd. Volgens een financieel analist van onderzoeksbureau Bernstein zou dat het bedrijf kunnen dwingen om de prijzen van zijn elektrische auto’s opnieuw te verlagen om de vraag te ondersteunen.

“Onze verwachting is dat de komende cijfers niet geweldig zullen zijn. Ik denk dat de kans klein is dat Tesla de consensusverwachting op het gebied van leveringen zal overtreffen. De marges zullen dalen, omdat ze in het kwartaal incrementele prijsverlagingen hebben doorgevoerd”, vertelde Toni Sacconaghi deze week in een interview aan CNBC.

De analist gaf aan dat het gebrek aan nieuwe modellen zou kunnen leiden tot problemen aan de aanbodzijde voor Tesla. Om de vraag op peil te houden zou Tesla gedwongen kunnen worden prijzen verder te verlagen.

“Dit is de uitdaging voor de komende vier tot zes kwartalen voordat we een aantal nieuwe, lager geprijsde modellen hebben. Er is een serieuze kans dat Tesla op een bepaald moment in de komende vier tot zes kwartalen uiteindelijk te weinig gaat leveren, of dat we voortdurende prijsverlagingen gaan zien om de groei te kunnen stimuleren,” zei Sacconaghi.

De autofabrikant onder leiding van Elon Musk heeft een prijzenoorlog ontketend met concurrenten als Ford en GM, nadat Tesla de prijzen van zijn modellen dit jaar zes keer had verlaagd in een poging om de vraag aan te wakkeren.

De prijsverlagingen betekenen dat Tesla's Model Y goedkoper is dan ooit en nu in de Verenigde Staten verkocht worden voor een vanafprijs van 47.740 dollar. Dat is minder dan de gemiddelde autoprijs in de VS. In Nederland kost het basismodel van de Model 3 nog geen 45.000 euro.

Hoewel dit de vraag heeft gestimuleerd met leveringen die in het eerste kwartaal van dit jaar met 36 procent zijn gestegen, zijn de prijsverlagingen ook schadelijk voor de winst van Tesla. Daardoor maken beleggers zich zorgen dat de autofabrikant zijn marges opoffert voor volume.

Het aandeel Tesla heeft in de afgelopen drie maanden niettemin sterk gepresteerd, door enthousiasme van beleggers enthousiast over deals rond laadfaciliteiten met Ford en GM.

LEES OOK: Is het onderhoud van een elektrische auto echt zoveel goedkoper? Onderdelen zijn vaak duurder dan bij auto met verbrandingsmotor